Pracovná zdravotná služba
Anotácia:
Pracovná zdravotná služba poskytuje zamestnávateľovi odborné služby pri
zabezpečovaní ochrany zdravia zamestnancov pri práci. Pracovnú zdravotnú službu
je povinný na svoje náklady zabezpečiť zamestnávateľ pre všetkých zamestnancov.
Náklady, ktoré vznikli v súvislosti s posudzovaním zdravotnej
spôsobilosti na prácu, uhrádza v plnom rozsahu zamestnávateľ. Frekvencia
lekárskych preventívnych prehliadok vo vzťahu k práci závisí od kategorizácie
prác.
Zdravotný dohľad nad pracovným prostredím a nad zdravím
zamestnancov v súvislosti s prácou
Pracovná zdravotná služba poskytuje zamestnávateľovi odborné služby pri
zabezpečovaní ochrany zdravia zamestnancov pri práci. Zabezpečuje primárnu
starostlivosť o zdravie zamestnancov na pracovisku, pričom jej hlavným
cieľom je prevencia chorôb z povolania a pracovných úrazov a udržanie
pracovnej a funkčnej spôsobilosti zamestnancov v priebehu ich
zamestnania, t. j. ich práceschopnosti. Je odborným poradcom
zamestnávateľa pri tvorbe zdravého pracovného prostredia v záujme
dosiahnutia čo najlepšieho stavu zdravia zamestnancov.
Medzinárodné súvislosti
Systém pracovnej zdravotnej služby navrhla vytvoriť Generálna
konferencia Medzinárodnej organizácia práce, ktorá prijala v roku 1985 Dohovor
č. 161 a Odporúčanie č. 171 o závodných zdravotných službách (Occupational
Health Services). Dohovor bol Československou republikou ratifikovaný
v roku 1988 a tým sa stal záväzný aj pre Slovenskú republiku.
Dohovor zaväzuje všetky signatárske krajiny postupne zavádzať
pracovnú zdravotnú službu pre všetkých zamestnancov. Je základným dokumentom
v tejto oblasti v Európskych spoločenstvách.
V legislatíve Európskych spoločenstiev je problematika ochranných
a preventívnych služieb upravená v základnej Smernici Rady č.
89/391/EHS o zavedení opatrení na podporu zdravia a bezpečnosti
pracovníkov pri práci, ktorá bola do legislatívy Slovenskej republiky
transponovaná zákonom č. 330/1996 Z. z. o bezpečnosti a ochrane zdravia
pri práci v znení neskorších predpisov. Tento zákon bol od 1. 7. 2006
nahradený zákonom č. 124/2006 Z. z. o bezpečnosti a ochrane zdravia
pri práci a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení
zákona č. 309/2007 Z. z. Zákon č. 124/2006 Z. z. predstavuje rámcovú
legislatívnu úpravu preventívnych a ochranných služieb, medzi ktoré patrí
pracovná zdravotná služba a bezpečnostnotechnická služba.
Týmto zákonom sa zmenil aj pôvodný názov „závodné zdravotné služby“
z roku 1996 na nový názov „pracovné zdravotné služby“, ktorý lepšie
vystihuje preklad dokumentov Svetovej zdravotníckej organizácie
a Medzinárodnej organizácie práce z anglického jazyka.
Zabezpečenie starostlivosti o zdravie zamestnancov sa na základe
týchto medzinárodných dokumentov a prijatím príslušnej národnej
legislatívy stalo povinnosťou zamestnávateľov.
Spôsob zabezpečenia pracovnej zdravotnej služby
Pracovnú zdravotnú službu je povinný na svoje náklady zabezpečiť
zamestnávateľ pre všetkých zamestnancov, vo všetkých odvetviach
hospodárstva, v súkromnom, štátnom i verejnom sektore, vo veľkých,
stredných aj malých podnikoch, organizáciách a firmách. Táto povinnosť
sa vzťahuje aj na fyzické osoby – podnikateľov, ktoré nezamestnávajú iné
fyzické osoby, t. j. aj na samostatne zárobkovo činné osoby.
Zamestnávateľ si môže zabezpečiť pracovnú zdravotnú službu dvoma spôsobmi,
a to vlastnými odbornými zamestnancami, ktorí sú s ním
v pracovnom pomere a vykonávajú pracovnú zdravotnú službu len pre
tohto zamestnávateľa, alebo si môže zmluvne dohodnúť vykonávanie pracovnej
zdravotnej služby dodávateľským spôsobom s právnickými osobami
alebo s fyzickými osobami – podnikateľmi, ktoré majú oprávnenie vydané
Úradom verejného zdravotníctva Slovenskej republiky v Bratislave
a vykonávajú túto činnosť na území Slovenskej republiky pre akéhokoľvek
zamestnávateľa.
V prípade ak zamestnávateľ zabezpečuje pracovnú zdravotnú službu
vlastnými zamestnancami, musí mať vlastný tím odborných zdravotníckych
pracovníkov, t. j. minimálne lekára s niektorou zo špecializácií
zameraných na pracovné lekárstvo a sestru. Ďalej musí mať
k dispozícii ambulanciu, ktorej prevádzka bola schválená príslušným
samosprávnym krajom. Pracovná zdravotná služba musí vykonávať svoju činnosť
v celom rozsahu, t. j. zabezpečovať dohľad nad pracovným prostredím
a nad zdravím zamestnancov v súvislosti s prácou.
Väčšina zamestnávateľov využíva v súčasnosti na zabezpečenie pracovnej
zdravotnej služby dodávateľský spôsob.
Zloženie tímu pracovnej zdravotnej služby
Činnosť pracovnej zdravotnej služby zabezpečuje tím odborných
zdravotníckych pracovníkov s určenou špecializáciou, ktorí sú pri
výkone odborných činností vo vzťahu k zamestnávateľom nezávislí. Sú to:
• Lekár so špecializáciou v špecializačnom odbore
– pracovné lekárstvo alebo
– služby zdravia pri práci alebo
– preventívne pracovné lekárstvo a toxikológia alebo
– klinické pracovné lekárstvo a klinická toxikológia alebo
– hygiena práce a pracovné lekárstvo (špecializácia podľa predpisov
platných do 31. 12.
2004).
Vedúcim tímu pracovnej zdravotnej služby je lekár s niektorou
z vyššie uvedených špecializácií zameraných na pracovné lekárstvo.
Lekár so špecializáciou v špecializačnom odbore všeobecné lekárstvo
alebo lekári s inými špecializáciami sú členmi tímu.
• Asistent po získaní vysokoškolského vzdelania v odbore
verejné zdravotníctvo alebo vyššieho odborného vzdelania v odbore
diplomovaný asistent hygieny a epidemiológie so špecializáciou v
špecializačnom odbore zdravie pri práci.
• Sestra (nepožaduje sa osobitná špecializácia).
• Iný zdravotnícky pracovník so špecializáciou
v špecializačnom odbore hygiena pracovných podmienok alebo vyšetrovacie
metódy v preventívnom pracovnom lekárstve a toxikológii alebo
ergonomika a rehabilitačné inžinierstvo.
Iný zdravotnícky pracovník po získaní vysokoškolského vzdelania
v odbore psychológia s najmenej trojročnou odbornou praxou alebo so
špecializáciou v špecializačnom odbore pracovná a organizačná psychológia.
(Iný zdravotnícky pracovník je pracovník s VŠ alebo SŠ vzdelaním,
ktorý musí získať odbornú spôsobilosť na výkon práce v zdravotníctve.)
• Ďalší zdravotnícki pracovníci podľa druhu zdravotných
rizík pri práci.
Minimálne zloženie tímu pracovnej zdravotnej služby pozostáva
z lekára (s niektorou zo špecializácií zameraných na pracovné
lekárstvo) a sestry. Od 1. 1. 2012 musí byť v minimálnom tíme
pracovnej zdravotnej služby aj asistent.
Náplň činnosti pracovnej zdravotnej služby
Tím pracovnej zdravotnej služby vykonáva všetky činnosti v rozsahu § 26 zákona č. 124/2006 Z. z. a vyhlášky Ministerstva
zdravotníctva Slovenskej republiky č. 458/2006 Z. z. o podrobnostiach o rozsahu a
náplni výkonu pracovnej zdravotnej služby, o zložení tímu odborníkov,
ktorí ju vykonávajú, a o požiadavkách na ich odbornú spôsobilosť, t.
j. dohliada u zamestnávateľa na pracovné podmienky na pracovisku
a na zdravie zamestnancov v súvislosti s prácou.
Pracovná zdravotná služba dohliada na pracovné podmienky
zamestnancov, t. j. zisťuje nebezpečenstvá z chemických faktorov
(chemické látky a prípravky), fyzikálnych faktorov (napr. hluk, vibrácie,
neionizujúce žiarenie), biologických faktorov (baktérie, vírusy, huby,
parazity) a iných faktorov práce a pracovného prostredia (napr. psychická
pracovná záťaž, senzorická záťaž). Sleduje expozíciu zamestnancov zdraviu
škodlivým faktorom práce a pracovného prostredia z hľadiska intenzity,
dĺžky a frekvencie pôsobenia týchto faktorov na zamestnancov
a hodnotí ich zdravotné riziká. Pri vypracovávaní návrhov na
odstránenie zdravotných rizík alebo na ich zníženie spolupracuje so
zamestnávateľom.
Dohliada aj na dispozičné, priestorové a ergonomické riešenie
pracoviska, vetranie, vykurovanie, osvetlenie z hľadiska vhodnosti pre
vykonávané pracovné činnosti a používané technológie, na zabezpečenie
pitnej vody na pracovisku, na zariadenia na osobnú hygienu (šatne, umyvárne,
sprchy, WC) a iné zariadenia pre zamestnancov (napr. priestory na umývanie
a sušenie pracovnej obuvi, na pranie a sušenie pracovných odevov,
ohrievarne a miestnosti na oddych) a na stravovacie zariadenia a ubytovacie
zariadenia (ak ich prevádzkuje zamestnávateľ).
Pracovná zdravotná služba dohliada na zdravie zamestnancov
v súvislosti s prácou, t. j. posudzuje zdravotnú spôsobilosť
zamestnancov na prácu. Posudzovanie zdravotnej spôsobilosti na prácu
vykonáva na základe výsledkov cielených lekárskych preventívnych prehliadok vo
vzťahu k práci a výsledkov hodnotenia rizika z expozície
zamestnanca faktorom práce a pracovného prostredia (§ 30 zákona č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore
a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých
zákonov).
Lekárske preventívne prehliadky vo vzťahu k práci vykonávajú lekári
pracovnej zdravotnej služby u zamestnancov:
– pred nástupom do práce (vstupné lekárske preventívne prehliadky),
– v súvislosti s výkonom práce (periodické lekárske preventívne
prehliadky),
– pred zmenou pracovného zaradenia,
– pri skončení pracovného pomeru zo zdravotných dôvodov (výstupné lekárske
preventívne prehliadky),
– po skončení pracovného pomeru (následné lekárske preventívne prehliadky
pri práci s rizikovými faktormi s neskorými následkami na zdravie –
napr. s karcinogénnymi a mutagénnymi faktormi),
– mimoriadne lekárske preventívne prehliadky (môže nariadiť orgán
verejného zdravotníctva, napr. ak dôjde k závažným zmenám zdravotného
stavu zamestnancov vo vzťahu k vykonávanej práci).
Náklady, ktoré vznikli v súvislosti s posudzovaním zdravotnej
spôsobilosti na prácu, uhrádza v plnom rozsahu zamestnávateľ.
Lekárske preventívne prehliadky vo vzťahu k práci nie je možné zamieňať
s lekárskymi preventívnymi prehliadkami, na ktoré má nárok poistenec od 15
rokov veku, raz za dva roky. Tieto lekárske preventívne prehliadky sú
uhrádzané z verejného zdravotného poistenia (§ 2 zákona č. 577 /2004 Z. z. o rozsahu zdravotnej
starostlivosti uhrádzanej na základe verejného zdravotného poistenia
a o úhradách za služby súvisiace s poskytovaním zdravotnej
starostlivosti v znení neskorších predpisov).
Frekvencia lekárskych preventívnych prehliadok vo vzťahu k práci závisí
od kategorizácie prác z hľadiska zdravotných rizík:
– jedenkrát za rok pri práci kategórie 3 a 4 (rizikové práce)
– jedenkrát za 3 roky pri práci kategórie 2
Kategorizácia prác je legislatívne upravená v § 31 zákona č. 355/2007 Z. z. a špecifické kritériá
pre jednotlivé faktory práce a pracovného prostredia sú upravené vo
vyhláške Ministerstva zdravotníctva SR č. 448/2007 Z. z. o podrobnostiach o faktoroch
práce a pracovného prostredia vo vzťahu ku kategorizácii prác
z hľadiska zdravotných rizík a o náležitostiach návrhu na
zaradenie prác do kategórií:
Kategória 1 – minimálne, resp. žiadne zdravotné riziko
Kategória 2 – únosná miera zdravotného rizika
Kategória 3 – významná miera zdravotného rizika (rizikové
práce)
Kategória 4 – vysoká miera zdravotného rizika (rizikové práce)
Lekárske preventívne prehliadky vo vzťahu k práci vykonávajú lekári
pracovnej zdravotnej služby so špecializáciou v špecializačnom odbore
pracovné lekárstvo, klinické pracovné lekárstvo a klinická toxikológia,
služby zdravia pri práci u zamestnancov, ktorí vykonávajú práce zaradené
do kategórií 1, 2, 3 a 4. Lekári so špecializáciou v špecializačnom
odbore všeobecné lekárstvo vykonávajú lekárske preventívne prehliadky vo vzťahu
k práci u zamestnancov, ktorí nevykonávajú rizikové práce (práce
zaradené do kategórií 1 a 2).
Lekár pracovnej zdravotnej služby zaznamenáva výsledky vyšetrení
lekárskej preventívnej prehliadky do zdravotnej dokumentácie a vypracuje
posudok o zdravotnej spôsobilosti zamestnanca na výkon konkrétnej
činnosti. V posudku uvedie, či je zamestnanec schopný vykonávať
danú prácu, resp. je neschopný vykonávať prácu alebo je schopný vykonávať prácu
s určitými obmedzeniami. Lekár pracovnej zdravotnej služby odovzdá posudok
zamestnávateľovi. Posudok neobsahuje údaje o zdravotnom stave zamestnanca.
Kópiu posudku zašle lekárovi, s ktorým má zamestnanec uzatvorenú dohodu
o poskytovaní ambulantnej zdravotnej starostlivosti.
Povinnosť zamestnanca zúčastniť sa lekárskej preventívnej prehliadky vo
vzťahu k práci vyplýva z § 12 ods. 2 písm. i) zákona č. 124/2006 Z. z.
o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci a o zmene
a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 309/2007 Z. z.
Pracovná zdravotná služba pomáha zamestnávateľovi organizovať prvú pomoc
na pracovisku, napr. zabezpečuje pravidelné školenie a odborný výcvik
zamestnancov so zameraním na poskytovanie predlekárskej prvej pomoci.
Pracovná zdravotná služba zabezpečuje aj vykonávanie imunizácie
(očkovania), ak je v pracovnom prostredí prítomné biologické riziko a ak
je dostupná očkovacia látka (napr. u zamestnancov v lesnom
hospodárstve očkovanie proti kliešťovej encefalitíde).
V spolupráci so zamestnávateľom určuje profesie pre účely
rekondičných pobytov a ich náplň.
Výsledky dohľadu nad pracovnými podmienkami a nad zdravím zamestnancov
v súvislosti s prácou pracovná zdravotná služba analyzuje a navrhuje
zamestnávateľovi opatrenia na zlepšenie pracovných podmienok a ochranu
zdravia zamestnancov. Zúčastňuje sa aj na programoch a aktivitách zameraných na
ochranu a podporu zdravia zamestnancov a podieľa sa na výchove
a vzdelávaní zamestnávateľov a zamestnancov v problematike vplyvu
práce, pracovných podmienok a faktorov pracovného prostredia na zdravie a
v ochrane a podpore zdravia pri práci.
Jednou z dôležitých činností pracovnej zdravotnej služby je
poskytovanie poradenstva zamestnávateľom, zamestnancom a ich
zástupcom (napr. o organizácii práce a odpočinku,
o technológiách alebo látkach, ktoré sa používajú pri práci a môžu
ohroziť zdravie atď.) vrátane poskytovania informácií.
Pracovná zdravotná služba poskytuje informácie zamestnancom o
nebezpečenstvách a možných zdravotných rizikách pri práci a ochrane pred
nimi, o výsledkoch individuálnych vyšetrení zdravotného stavu týkajúcich sa expozície
faktorom práce a pracovného prostredia. Písomne informuje zamestnávateľa
o závere posúdenia zdravotnej spôsobilosti zamestnanca na prácu
a v prípade potreby s ním konzultuje preradenie zamestnanca na inú
vhodnú prácu. Zástupcom zamestnancov pre bezpečnosť a komisiám bezpečnosti a
ochrany zdravia pri práci poskytuje skupinové výsledky posúdenia zdravotnej
spôsobilosti na prácu.
Pracovná zdravotná služba spolupracuje a navzájom koordinuje svoju
činnosť s bezpečnostnotechnickou službou, spolu vykonajú spoločné
previerky na pracovisku aspoň jedenkrát ročne.
Časový rozsah potrebný na výkon činnosti odborníkov tímu
pracovnej zdravotnej služby
Zamestnávateľ musí zabezpečiť odborníkom pracovnej zdravotnej služby
dostatočný čas na plnenie ich úloh. V prílohe vyhlášky Ministerstva zdravotníctva SR č. 458/2006 Z.
z. je podľa kategórie prác zamestnancov (kategória 1, 2, 3, 4) na
pracovisku určená časová náročnosť (nízka, stredná, vysoká, veľmi vysoká) v
hodinách pre zdravotníckych pracovníkov tímu pracovnej zdravotnej služby
(lekár, asistent, sestra) potrebných na jedného zamestnanca za rok.
Podľa tejto prílohy sa určí minimálny počet hodín potrebných na výkon
činnosti pracovnej zdravotnej služby u zamestnávateľa podľa
zdravotného rizika pri práci a počtu zamestnancov.
Príklad 1
Minimálny počet hodín potrebných na výkon činnosti pracovnej
zdravotnej služby u zamestnávateľa pre 50 zamestnancov za rok
Kategória
prác
Lekár Sestra Asistent
1
20 hod. 25 hod. 25 hod.
2
20 hod. 25 hod. 25
hod.
3
35 hod. 40 hod. 50 hod.
4
50 hod. 50 hod. 75 hod.
Príklad 2
Minimálny počet hodín potrebných na výkon činnosti pracovnej
zdravotnej služby u zamestnávateľa pre 300 zamestnancov za rok
Kategória
prác
Lekár Sestra
Asistent
1
120
hod. 150 hod. 150 hod.
2
120
hod. 150 hod. 150
hod.
3
210
hod. 240 hod. 300 hod.
4
300 hod. 300 hod. 450 hod.
Príloha vyhlášky MZ SR č. 458/2006 Z. z. určuje minimálny
počet hodín potrebných pre výkon činnosti pracovnej zdravotnej služby
u zamestnávateľa, ktorý nie je možné znižovať. Počet hodín je možné
zvyšovať podľa zdravotných rizík na konkrétnom pracovisku a podľa časovej
náročnosti na výkon lekárskych preventívnych prehliadok vo vzťahu k práci
u zamestnancov.
Aktuálny stav v Slovenskej republike
Povinnosť zamestnávateľov zabezpečiť pracovnú zdravotnú službu pre
zamestnancov nie je nová. Upravoval ju už zákon č. 330/1996 Z. z. o bezpečnosti a ochrane zdravia
pri práci v znení neskorších predpisov ako „závodnú zdravotnú službu“. Od
r. 1996 začali v SR vznikať sporadicky prvé závodné zdravotné služby najmä
pri veľkých organizáciách, resp. firmách.
V súčasnosti je potrebné zabezpečiť pracovnú zdravotnú službu pre
všetkých ekonomicky činných obyvateľov v Slovenskej republike, t. j.
pre cca 2,2 milióna zamestnancov vrátane samostatne zárobkovo činných osôb.
Osobitnú pozornosť je potrebné venovať znižovaniu zdravotných rizík na
pracoviskách a ochranu zdravia najmä tých zamestnancov, ktorí sú vystavení
zvýšenému pôsobeniu zdraviu škodlivých faktorov práce a pracovného
prostredia, sú to zamestnanci, ktorí vykonávajú rizikové práce.
V súčasnosti tvoria títo zamestnanci cca 5 % pracujúcej populácie
v Slovenskej republike.
Úrad verejného zdravotníctva Slovenskej republiky vydáva od 1. 7. 2006
oprávnenia na vykonávanie činnosti pracovnej zdravotnej služby dodávateľským
spôsobom podľa § 5 ods. 4 písm. o) zákona č. 355/2007 Z. z.
o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene
a doplnení niektorých zákonov a podľa vyhlášky Ministerstva
zdravotníctva Slovenskej republiky č. 458/2006 Z. z.
Oprávnenie vydáva fyzickým osobám – podnikateľom alebo právnickým
osobám, ktoré budú vykonávať pracovnú zdravotnú službu dodávateľským
spôsobom na území Slovenskej republiky, na obdobie piatich rokov.
Názov a sídlo právnických osôb a fyzických osôb – podnikateľov,
ktorým bolo vydané oprávnenie, sú uverejnené na internetovej stránke www.uvzsr.sk v
časti Informácie – Preventívne pracovné lekárstvo.
Úrad verejného zdravotníctva Slovenskej republiky vydal do 15. novembra
2007 oprávnenie 80 právnickým osobám a fyzickým osobám – podnikateľom.
Prehľad oprávnení vydaných Úradom verejného zdravotníctva SR od 1. 7. 2007
podľa krajov
Bratislavský
kraj 21
oprávnení
Košický kraj
14 oprávnení
Trenčiansky kraj 12
oprávnení
Prešovský
kraj
10 oprávnení
Žilinský kraj
8 oprávnení
Banskobystrický kraj 7 oprávnení
Nitriansky kraj
6 oprávnení
Trnavský kraj
2 oprávnenia
SPOLU:
80 oprávnení
Za porušenie určených podmienok, na základe ktorých bolo vydané oprávnenie
na výkon činnosti pracovnej zdravotnej služby alebo za závažné porušovanie
právnych predpisov súvisiacich s činnosťou pracovnej zdravotnej služby,
môže Úrad verejného zdravotníctva Slovenskej republiky oprávnenie odobrať.
Fyzické osoby – podnikatelia alebo právnické osoby oprávnené na výkon pracovnej
zdravotnej služby, sú povinné umožniť Úradu verejného zdravotníctva SR kontrolu
plnenia podmienok, na základe ktorých im bolo vydané oprávnenie na výkon
činnosti pracovnej zdravotnej služby.
Kontrolu rozsahu činnosti pracovnej zdravotnej služby u zamestnávateľa
vykonávajú príslušné regionálne úrady verejného zdravotníctva v rámci
štátneho zdravotného dozoru.
Význam pracovnej zdravotnej služby
Vytvorenie funkčného systému pracovných zdravotných služieb
v Slovenskej republike je jedným z hlavných predpokladov na zlepšenie
zdravotného stavu a kvality života pracujúcej populácie. Je nevyhnutné, aby
problematiku ochrany zdravia zamestnancov pri práci pomáhali zamestnávateľom
na pracovisku riešiť odborne kompetentní zdravotnícki pracovníci. Funkčnosť
celého systému pracovnej zdravotnej služby je možné zabezpečiť len dobrou
spoluprácou zamestnávateľov, zamestnancov, lekárov a ďalších
zdravotníckych pracovníkov tímu.
Náklady na pracovnú zdravotnú službu majú z dlhodobého hľadiska pre
zamestnávateľa jednoznačne ekonomický prínos. Zlepšenie pracovných
podmienok podporuje zdravotný potenciál zamestnancov. Naopak, dlhodobé nevhodné
pracovné podmienky sa časom prejavia zvýšenou chorobnosťou
zamestnancov a ekonomickými stratami. Tam, kde nie je venovaná dostatočná
pozornosť zdraviu zamestnancov, môžu vznikať ochorenia súvisiace s prácou
a v najhoršom prípade až choroby z povolania. Náklady na pracovnú
zdravotnú službu majú jasnú návratnosť v oblasti práceschopnosti,
spokojnosti a stabilizácie zamestnancov a tým aj v produktivite
ich práce.
Pracovná zdravotná služba u samostatne zárobkovo
činných osôb
Zákon č. 124/2006 Z. z. o bezpečnosti a ochrane zdravia
pri práci a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení
zákona č. 309/2007 Z. z. v § 21 ods. 1 upravuje povinnosť zamestnávateľa
zabezpečiť pracovnú zdravotnú službu pre všetkých zamestnancov.
V § 2 ods. 1 zákona č. 124/2006 Z. z. je upravená pôsobnosť
zákona, kde je uvedené, že citovaný zákon sa vzťahuje na zamestnávateľov
a zamestnancov vo všetkých odvetviach výrobnej sféry a nevýrobnej
sféry. V § 2 ods. 2 písm. b) je uvedené, že povinnosti ustanovené
citovaným zákonom sa vzťahujú aj na fyzickú osobu, ktorá je podnikateľom
a nie je zamestnávateľom, t. j. aj na samostatne zárobkovo činné
osoby.
Z uvedeného vyplýva povinnosť samostatne zárobkovo činných osôb
zabezpečiť pracovnú zdravotnú službu.
§ 26 ods. 1 písm. h) zákona č. 124/2006 Z. z.
upravuje náplň činnosti pracovnej zdravotnej služby vrátane dohľadu nad
zdravím zamestnancov v súvislosti s prácou.
Podrobnosti o rozsahu a náplni výkonu pracovnej zdravotnej
služby upravuje vyhláška MZ SR č. 458/2006 Z. z. V § 1 ods. 3 je upravené, že pracovná zdravotná služba
dohliada na zdravie zamestnancov v súvislosti s prácou so zameraním
na sledovanie a hodnotenie zdravotného stavu a zdravotnej
spôsobilosti na prácu zamestnancov.
V zákone č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji
verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v
§ 30 ods. 1 písm. b) sa upravujú povinnosti zamestnávateľa
pri ochrane zdravia pri práci vrátane povinnosti zabezpečiť pre svojich
zamestnancov posudzovanie zdravotnej spôsobilosti zamestnancov na prácu.
Posudzovanie zdravotnej spôsobilosti na prácu sa vykonáva na základe
výsledkov lekárskych preventívnych prehliadok vo vzťahu k práci
a výsledkov hodnotenia rizika z expozície faktorom práce a pracovného
prostredia zamestnanca alebo osoby, ktorá vykonáva práce zaradené
do kategórie 1, 2, 3 a 4.
V § 30 ods. 2 citovaného zákona je
upravené, že povinnosti zamestnávateľa sa primerane vzťahujú aj na
fyzické osoby – podnikateľov, ktoré nezamestnávajú iné fyzické osoby,
t. j. aj na samostatne zárobkovo činné osoby.
Z uvedeného vyplýva povinnosť samostatne zárobkovo činných osôb
zabezpečiť posudzovanie zdravotnej spôsobilosti na prácu, ktoré vykonáva
pracovná zdravotná služba.
Povinnosti zamestnávateľa v ochrane zdravia pri práci
a sankcie za ich neplnenie
Základné povinnosti zamestnávateľa v oblasti ochrany zdravia pri
práci, medzi ktoré patrí napr. znižovanie expozície zamestnancov zdraviu
škodlivým faktorom práce a pracovného prostredia na najnižšiu možnú
mieru, zabezpečenie zdravotného dohľadu pre zamestnancov s ohľadom na
špecifické riziká pri práci vrátane posudzovania zdravotnej spôsobilosti na
prácu, upravuje v § 30 zákon č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore
a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých
zákonov.
Neplnením povinností vyplývajúcich z ustanovení citovaného zákona
a jeho vykonávacích predpisov sa môže právnická osoba alebo fyzická
osoba – podnikateľ, dopustiť iného správneho deliktu, za ktorý môže orgán
verejného zdravotníctva uložiť pokutu. Výška pokuty je presne vymedzená za
neplnenie konkrétnej povinnosti a pohybuje sa v rozmedzí od 50 tisíc do 1
milióna Sk. Pri opakovanom porušení môže orgán verejného zdravotníctva zvýšiť
pokutu na dvojnásobok.
Náležitosti žiadosti na vydanie oprávnenia na
vykonávanie činnosti pracovnej zdravotnej služby
• obchodné meno, právna forma, sídlo, ak ide o právnickú osobu,
meno, priezvisko a bydlisko, ak ide o fyzickú osobu –
podnikateľa,
• doklad o oprávnení na podnikanie a identifikačné číslo (IČO),
• predmet a rozsah vykonávanej činnosti [podľa § 26 ods. 1 písm. a) až h) zákona č. 124/2006 Z. z. v znení
zákona č. 309/2007 Z. z. a § 1 vyhlášky MZ SR č. 458/2006 Z. z.],
• doklady, ktorými žiadateľ preukáže, že má tím odborných
zamestnancov, s ktorými má uzatvorený pracovný pomer (§ 2 a § 3 vyhlášky MZ SR č. 458/2006 Z. z.)
– zoznam zamestnancov vrátane vedúceho tímu odborníkov pracovnej zdravotnej
služby: meno, priezvisko, doklady o vzdelaní, doklady o špecializácii
– pracovné zmluvy,
• doklady, ktorými žiadateľ preukáže, že má vypracované pracovné
postupy na vykonávanie jednotlivých odborných činností a primerané organizačné
zabezpečenie na ich vykonávanie
– pracovné postupy na zabezpečenie rozsahu činnosti podľa § 26 ods. 1 písm. a) až h) zákona č. 124/2006 Z. z. v znení
zákona č. 309/2007 Z. z. a § 1 vyhlášky MZ SR č. 458/2006 Z. z.
– v prípade, že bude žiadateľ vykonávať objektivizáciu faktorov práce a
pracovného prostredia
> osvedčenie o odbornej spôsobilosti pre činnosti podľa § 15 ods. 1 písm. a) a f) zákona č. 355/2007 Z. z. v súvislosti s kvalitatívnym a
kvantitatívnym zisťovaním faktorov životného prostredia a pracovného prostredia
na účely posudzovania ich možného vplyvu na zdravie (meranie, hodnotenie a
odber vzoriek fyzikálnych, chemických a biologických faktorov)
alebo
> dohodu s iným subjektom, ktorý má vyššie uvedený doklad o odbornej
spôsobilosti,
• doklady, ktorými žiadateľ preukáže, že má primerané pracovné
priestory
– povolenie na prevádzkovanie ambulancie podľa § 11 zákona č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej
starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v
zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších
predpisov, ktoré vydalo Ministerstvo zdravotníctva SR alebo samosprávny kraj,
• doklady, ktorými žiadateľ preukáže, že je primerane technicky a prístrojovo
vybavený (vzťahuje sa na objektivizáciu faktorov práce a pracovného
prostredia),
• čestné vyhlásenie žiadateľa, ktorým deklaruje nezávislosť pri
vykonávaní odborných činností vo vzťahu k zamestnávateľom,
• správny poplatok v zmysle zákona č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších
predpisov vo výške 15 000 Sk (číslo účtu: 7000135871/8180, variabilný symbol:
číslo IČO, konštantný symbol: 0308).
Žiadosť zaslať na adresu:
Úrad verejného zdravotníctva SR, Trnavská cesta 52, P. O. BOX 45, 826 45
Bratislava
Kategorizácia prác z hľadiska zdravotných rizík
Kritériá na zaraďovanie prác do kategórií vrátane
rizikových prác sú v legislatíve Slovenskej republiky rámcovo upravené
v § 31 zákona č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore
a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení
niektorých zákonov.
Pre jednotlivé faktory práce a pracovného prostredia sú stanovené kritériá
na zaraďovanie prác do kategórií z hľadiska zdravotných rizík
vo vykonávacom predpise k citovanému zákonu, ktorým je vyhláška MZ
SR č. 448/2007 Z. z. o podrobnostiach o faktoroch
práce a pracovného prostredia vo vzťahu ku kategorizácii prác
z hľadiska zdravotných rizík a o náležitostiach návrhu na
zaradenie prác do kategórií. Kritériá sú stanovené pre nasledovné faktory
práce a pracovného prostredia:
– pevné aerosóly (prach)
– hluk
– vibrácie
– chemické faktory
– karcinogénne a mutagénne faktory
– faktory spôsobujúce vznik profesionálnych kožných ochorení
– ionizujúce žiarenie
– elektromagnetické žiarenie
– ultrafialové žiarenie (optické žiarenie)
– infračervené žiarenie (optické žiarenie)
– lasery (optické žiarenie)
– biologické faktory
– faktory spôsobujúce profesionálne alergické ochorenia dýchacích ciest alebo
očných spojiviek
– zvýšený tlak vzduchu
– fyzická zaťaž
– psychická pracovná zaťaž
– zaťaž teplom a chladom.
Práce sa zaraďujú do kategórií 1 až 4 podľa hodnotenia pracovných
podmienok z hľadiska ochrany zdravia zamestnancov a podľa závažnosti
vplyvu faktorov práce a pracovného prostredia na ich zdravie.
Účelom zaradenia prác podľa veľkosti rizika, t. j. stupňa ohrozenia zdravia
zamestnancov do jednotlivých kategórií, je vytvoriť objektívne podložené
podklady na zameranie preventívnych opatrení na ochranu zdravia zamestnancov. Pri
kategorizácii prác sa berie do úvahy závažnosť ohrozenia zdravia zamestnancov,
t. j. veľkosť rizika v závislosti od dodržania alebo prekročenia
limitných hodnôt jednotlivých faktorov práce a pracovného prostredia,
úroveň opatrení na kolektívnu a individuálnu ochranu zdravia zamestnancov,
prípadne prítomnosť ďalších faktorov, ktoré môžu ovplyvniť veľkosť rizika.
Práce, pri ktorých je ohrozené zdravie zamestnancov a pri
ktorých môže vzniknúť choroba z povolania, profesionálna otrava alebo iné
poškodenie zdravia v súvislosti s prácou, sú zaradené do kategórie 3
alebo 4, sú to rizikové práce.
O zaradení prác do kategórií 3 a 4 rozhoduje orgán verejného
zdravotníctva, t. j. miestne príslušný regionálny úrad verejného
zdravotníctva. U zamestnancov, ktorí sú exponovaní viacerými
faktormi práce a pracovného prostredia, sa pre jednotlivé faktory určuje
kategória osobitne.
Návrhy na zaradenie pracovnej činnosti do rizikových prác predkladá
regionálnemu úradu verejného zdravotníctva zamestnávateľ. Rizikové práce
môže určiť regionálny úrad verejného zdravotníctva aj z vlastného podnetu.
V prílohe č. 2 vyhlášky MZ SR č. 448/2007 Z. z. je zoznam
údajov, ktoré musí obsahovať návrh zamestnávateľa na zaradenie prác do
kategórie 3 alebo 4, ktorý predkladá regionálnemu úradu verejného
zdravotníctva. Sú to údaje o:
– zamestnávateľovi a pracovisku
u právnickej osoby – obchodné meno, právna forma, sídlo, identifikačné
číslo (IČO)
u fyzickej osoby podnikateľa – meno, priezvisko, bydlisko, IČO
právna forma
zaradenie podľa Štatistickej klasifikácie ekonomických činností
názov pracoviska
počet zamestnancov zamestnávateľa, z toho počet žien
počet zamestnancov pracoviska, z toho počet žien
názov profesií podľa klasifikácie zamestnaní, kód profesií
opis prác
– faktoroch práce a pracovného prostredia
posúdenie rizika s uvedením expozície zamestnancov jednotlivým
faktorom práce a pracovného prostredia vo vzťahu k limitným hodnotám
a kritériám
kategória práce
pracovisko, ktoré vykonalo objektivizáciu (meranie) faktorov práce
a pracovného prostredia
– technických, organizačných a iných opatreniach vykonaných na
zníženie zdravotného rizika vrátane časového harmonogramu plánovaných
opatrení
– zabezpečení zdravotného dohľadu na pracovisku prostredníctvom
pracovnej zdravotnej služby (názov, sídlo, IČO).
Zamestnávateľ je povinný bezodkladne oznámiť príslušnému regionálnemu úradu
verejného zdravotníctva každú zmenu podmienok výkonu práce, ktorá by mohla mať
vplyv na jej zaradenie do rizikových prác. O každom zamestnancovi,
ktorý vykonáva rizikovú prácu, je zamestnávateľ povinný viesť a uchovávať
evidenciu týkajúcu sa expozície zdraviu škodlivým faktorom práce
a pracovného prostredia a posudzovania zdravotnej spôsobilosti na
prácu.
Zamestnávateľ je povinný každoročne k 31. decembru vypracovať
a predložiť príslušnému regionálnemu úradu verejného zdravotníctva
informáciu o výsledkoch hodnotenia zdravotných rizík
a opatreniach vykonaných na ich zníženie alebo odstránenie na
pracoviskách, na ktorých zamestnanci vykonávajú rizikové práce.
Hlavným cieľom určovania rizikových prác je ochrana
zdravia zamestnancov so zameraním najmä na:
– usmerňovanie zamestnávateľov, aby realizovali účinné
preventívne opatrenia (technické, organizačné a iné), zlepšili
pracovné podmienky a zvýšili starostlivosť o ochranu zdravia
zamestnancov,
– zvýšený zdravotný dohľad na príslušnom pracovisku, ktorý
zabezpečí zamestnávateľ prostredníctvom pracovnej zdravotnej služby vrátane
výkonu cielených lekárskych preventívnych prehliadok u zamestnancov
vykonávajúcich rizikové práce so stanovenou náplňou a v určenej
frekvencii.
V Slovenskej republike vykonáva rizikové práce cca 5 % zamestnancov
z celkového počtu cca 2,2 milióna ekonomicky činných obyvateľov. Systém
sledovania rizikových prác je súčasťou komplexnej ochrany zdravia zamestnancov
pri práci. Cieľom je znížiť rizikovosť práce a tým výskyt poškodení
zdravia súvisiacich s prácou a chorôb z povolania.
Zoznam súvisiacich právnych predpisov
• zákon č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji
verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov
(účinný od 1. 9. 2007)
• zákon č. 124/2006 Z. z. o bezpečnosti a ochrane zdravia
pri práci a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení
zákona č. 309/2007 Z. z. (účinný od 1. 7. 2006, novela od 1. 9. 2007)
• zákon č. 577/2004 Z. z. o rozsahu zdravotnej starostlivosti
uhrádzanej na základe verejného zdravotného poistenia a o úhradách za
služby súvisiace s poskytovaním zdravotnej starostlivosti v znení
neskorších predpisov (účinný od 1. 1. 2005)
• zákon č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej
starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách
v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov
v znení neskorších predpisov (účinný od 1. 1. 2005)
• vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky č. 458/2006 Z. z. o podrobnostiach o rozsahu a
náplni výkonu pracovnej zdravotnej služby, o zložení tímu odborníkov,
ktorí ju vykonávajú, a o požiadavkách na ich odbornú spôsobilosť
(účinná od 14. 7. 2006)
• vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky č. 448/2007 Z. z. o podrobnostiach o faktoroch
práce a pracovného prostredia vo vzťahu ku kategorizácii prác
z hľadiska zdravotných rizík a o náležitostiach návrhu na
zaradenie prác do kategórií (účinná od 1. 10. 2007)
Doplňujúce otázky
Musia byť u každého zamestnanca vykonávané výstupné lekárske
preventívne prehliadky?
Lekárske preventívne prehliadky pri skončení pracovného pomeru, t. j.
výstupné lekárske preventívne prehliadky, sa vykonávajú zo zdravotných dôvodov
[§ 30 ods. 4 písm. d) zákona č. 355/2007 Z. z.], t. j. nie
u všetkých zamestnancov. U ktorých zamestnancov budú takéto
prehliadky vykonané, určí lekár pracovnej zdravotnej služby. Zdravotné dôvody
môžu byť napr. u zamestnancov, ktorí vykonávajú rizikové práce, ale
aj u iných zamestnancov.
Akú špecializáciu musia mať odborní zdravotnícki pracovníci pracovnej
zdravotnej služby pre pracovisko, kde väčšina zamestnancov vykonáva
administratívne práce?
Špecializácia členov tímu pracovnej zdravotnej služby je určená v § 2 vyhlášky MZ SR č. 458/2006 Z. z. Vedúci tímu je lekár
so špecializáciou v niektorom z odborov pracovného lekárstva.
Členom tímu je väčšinou aj lekár so špecializáciou v odbore všeobecné
lekárstvo. U sestry a u asistenta s VŠ vzdelaním
v odbore verejné zdravotníctvo nie je určená špecializácia. Diplomovaný
asistent hygieny a epidemiológie musí mať špecializáciu v odbore
zdravie pri práci. Citovanou vyhláškou MZ SR sú určené špecializácie aj pre
iných zdravotníckych pracovníkov (napr. pre psychológov), ktorí môžu byť členmi
tímu pracovnej zdravotnej služby. Členmi tímu môžu byť aj ďalší
zdravotnícki pracovníci.
Musí zamestnávateľ zabezpečiť meranie škodlivých faktorov
v pracovnom prostredí?
Kvalitatívne a kvantitatívne zisťovanie zdraviu škodlivých faktorov
pracovného prostredia, t. j. meranie týchto faktorov, sú povinné zabezpečiť
právnické osoby a fyzické osoby – podnikatelia [§ 52 ods. 1 písm. c) zákona č. 355/2007 Z. z.]. Takéto
meranie môžu pre uvedené subjekty vykonávať len odborne spôsobilé osoby (§ 15 zákona č. 355/2007 Z. z.), ktoré majú
k dispozícii potrebnú meraciu techniku a pri meraní postupujú podľa
schválenej metodiky. Pracovná zdravotná služba hodnotí zdravotné riziká na
základe týchto objektívnych meraní.
Ako zamestnanec zistí, do ktorej kategórie prác je zaradený?
Za kategorizáciu prác zamestnancov je zodpovedný zamestnávateľ. Pri
zaraďovaní prác do kategórií zamestnávateľ spolupracuje s pracovnou
zdravotnou službou. Jednou zo základných povinností zamestnávateľa je
poskytovať zamestnancom všetky informácie týkajúce sa ochrany zdravia
a bezpečnosti pri práci (§ 7 ods. 6 zákona č. 124/2006 Z. z.), t. j. zamestnávateľ
informuje zamestnancov aj o zaradení prác, ktoré vykonávajú, do kategórií
1, 2, 3 alebo 4. Na základe kategorizácie prác je napr. určená aj konkrétna
frekvencia lekárskych preventívnych prehliadok vo vzťahu k práci.
Ako má vyzerať návrh na kategorizáciu prác, ktorý posiela
zamestnávateľ na regionálny úrad verejného zdravotníctva?
Zoznam údajov, ktoré musí obsahovať návrh na zaradenie prác do kategórie 3
alebo 4 (rizikových prác), ktorý predkladá zamestnávateľ príslušnému
regionálnemu úradu verejného zdravotníctva, je uvedený v prílohe č. 2 vyhlášky MZ SR č. 448/2007 Z. z.
Mám ako zamestnanec pracujúci so zobrazovacou jednotkou nárok na
zamestnávateľom platenú kontrolu u očného lekára alebo ortopéda?
Nárok zamestnanca, ktorý pracuje významnú časť pracovného času so
zobrazovacou jednotkou, na vyšetrenie zraku a podporno-pohybového systému
vyplýva z § 7 nariadenia vlády SR č. 276/2006 Z. z. o minimálnych
bezpečnostných a zdravotných požiadavkách pri práci so zobrazovacími
jednotkami.
Aké je to skríningové vyšetrenie?
Skríningové vyšetrenie je cielené vyhľadávacie vyšetrenie, ktoré sa vykonáva
za účelom rýchleho zistenia včasných klinických prejavov pôsobenia faktorov
práce a pracovného prostredia (napr. pri chemických faktoroch sú to
biologické expozičné testy).
Aký je vzťah medzi preventívnymi prehliadkami platenými zamestnávateľom
a poisťovňami?
Lekárske preventívne prehliadky vo vzťahu k práci, ktoré uhrádza
zamestnávateľ, sú súčasťou posudzovania zdravotnej spôsobilosti na výkon
konkrétnej práce. Tieto lekárske preventívne prehliadky sú cielene zamerané na
vyšetrenie tých orgánov, ktoré môžu byť poškodené konkrétnym škodlivým faktorom
práce alebo pracovného prostredia. Napr. pri práci v nadmernom hluku sa
vykoná vyšetrenie sluchu audiometriou. Účasť na lekárskych preventívnych
prehliadkach vo vzťahu k práci je pre zamestnancov povinná.
Lekárske preventívne prehliadky, ktoré sú uhrádzané z verejného
zdravotného poistenia (§ 2 zákona č. 577/2004 Z. z.), na ktoré má nárok poistenec
od 15 rokov veku raz za dva roky, sú zamerané na vyhľadávanie akýchkoľvek zmien
zdravotného stavu (bez ohľadu na vykonávanú prácu).
Ako často má prichádzať pracovná zdravotná služba na pracovisko?
Minimálny počet hodín potrebných na výkon činnosti pracovnej
zdravotnej služby u zamestnávateľa podľa zdravotného rizika pri práci
(kategória 1, 2, 3, 4) a počtu zamestnancov je uvedený v prílohe vyhlášky MZ SR č. 458/2006 Z. z.
V akých konkrétnych záležitostiach sa môže zamestnávateľ obracať
na pracovnú zdravotnú službu? Ako môže zamestnávateľ zistiť, či pracovná
zdravotná služba, s ktorou uzatvoril zmluvu, vykonáva svoju činnosť
spoľahlivo?
Náplň činnosti pracovnej zdravotnej služby je upravená rámcovo v § 26 zákona č. 124/2006 Z. z. a podrobne v § 2 vyhlášky MZ SR č. 458/2006 Z. z., zahŕňa dohľad nad
pracovným prostredím a dohľad nad zdravím zamestnancov vo vzťahu
k práci. Výsledkom dobrej spolupráce medzi zamestnávateľom, zamestnancami
a pracovnou zdravotnou službou je napr. skutočnosť, keď orgány verejného
zdravotníctva pri výkone štátneho zdravotného dozoru nad ochranou zdravia pri
práci na konkrétnom pracovisku nezistia žiadne nedostatky v tejto oblasti.
Aké sú ceny za výkon pracovnej zdravotnej služby?
Legislatívne úpravy týkajúce sa pracovnej zdravotnej služby neupravujú
ceny za činnosť pracovnej zdravotnej služby u zamestnávateľa. Cena je predmetom
obchodného vyjednávania, resp. súčasťou zmluvy medzi zamestnávateľom
a pracovnou zdravotnou službou.