STANOVISKO K PRACOVNEJ ZDRAVOTNEJ SLUŽBE.
Problematiku
pracovnej zdravotnej služby upravujú predovšetkým nasledovné všeobecne záväzné
právne predpisy:
zákon č. 124/2006 Z.z. o bezpečnosti a
ochrane zdravia pri práci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len
„zákon o ochrane zdravia“)
zákon č. 355/2007 Z.z. o ochrane, podpore
a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len
„zákon“)
vyhláška Ministerstva zdravotníctva SR č. 458/2006
Z.z. o podrobnostiach o rozsahu a náplni výkonu pracovnej zdravotnej
služby, o zložení tímu odborníkov, ktorí ju vykonávajú a o požiadavkách na ich
odbornú spôsobilosť
I.
V zmysle zákona o ochrane zdravia patrí medzi
všeobecné povinnosti zamestnávateľa v záujme zaistenia bezpečnosti a
ochrany zdravia pri práci aj povinnosť zabezpečiť vykonávanie zdravotného
dohľadu pracovnou zdravotnou službou vrátane lekárskych preventívnych
prehliadok vo vzťahu k práci, a to v pravidelných intervaloch s prihliadnutím
na charakter práce a na pracovné podmienky na pracovisku, ako aj vtedy, ak o to
zamestnanec požiada.
Podľa § 21 zákona o ochrane zdravia je zamestnávateľ
povinný na vykonávanie preventívnych a ochranný služieb, ktorými sú
bezpečnostnotechnická služba a pracovná zdravotná služba (ďalej len „PZS“)
určiť dostatočný počet odborných zamestnancov, ktorí sú s ním v pracovnom
pomere alebo v obdobnom pracovnom vzťahu. Zamestnávateľ, ktorý vykonáva
tieto služby vlastnými odbornými zamestnancami, musí byť primerane technicky a
prístrojovo vybavený potrebnými pracovnými prostriedkami.
Ak zamestnávateľ so zreteľom na veľkosť
organizácie, počet zamestnancov, pracovné podmienky, rozsah, charakter a
rozloženie nebezpečenstiev a z nich vyplývajúcich rizík, nemá dostatok
odborných zamestnancov, je povinný zmluvne dohodnúť vykonávanie
preventívnych a ochranných služieb dodávateľským spôsobom s jednou fyzickou
osobou alebo s viacerými fyzickými osobami, ktoré sú podnikateľmi, alebo s právnickými
osobami a ktoré sú oprávnené na výkon preventívnej a ochrannej služby.
Z uvedených ustanovení zákona o ochrane zdravia
teda jednoznačne vyplýva povinnosť zamestnávateľa zabezpečiť vykonávanie
zdravotného dohľadu PZS a to :
prostredníctvom svojich odborných zamestnancov
alebo
dodávateľským spôsobom na základe dohody s
fyzickou alebo právnickou osobou, ktorá má oprávnenie na výkon PZS
§ 26 zákona o ochrane zdravia určuje
demonštratívnym spôsobom aké činnosti vykonáva PZS u zamestnávateľa:
a) zisťuje nebezpečenstvá a hodnotí zdravotné
riziká, ktoré ohrozujú zdravie zamestnancov pri práci,
b) dohliada na faktory pracovného prostredia
a na stav pracovných podmienok, ktoré môžu ovplyvňovať zdravie zamestnancov,
c) podporuje prispôsobovanie práce zamestnancom,
d) poskytuje poradenstvo zamestnávateľovi i
zamestnancom, najmä pri
1. plánovaní a organizácii práce a odpočinku
vrátane usporiadania pracovísk a pracovných miest,
2. technológiách a látkach, ktoré sa
používajú pri práci a ktoré môžu ohroziť zdravie,
3. ochrane a kladnom ovplyvňovaní zdravia,
hygiene, fyziológii a psychológii práce, ergonómii vrátane prostriedkov
individuálnej ochrany a kolektívnej ochrany,
e) zúčastňuje sa
1. na vypracúvaní programov ochrany a podpory
zdravia zamestnancov, na zlepšovaní pracovných podmienok a na vyhodnocovaní
nových zariadení a technológií zo zdravotného hľadiska,
2. na opatreniach pracovnej rehabilitácie,
3. na rozboroch pracovnej neschopnosti,
chorôb z povolania, ochorení súvisiacich s prácou a zdravotných rizík,
4. na organizovaní systému prvej pomoci v
prípade ohrozenia života alebo zdravia zamestnancov,
f) školí zamestnancov na poskytovanie prvej
pomoci,
g) spolupracuje pri poskytovaní informácií,
výcviku a výchovy v oblasti ochrany a kladného ovplyvňovania zdravia, hygieny,
fyziológie a psychológie práce a ergonómie a
h) dohliada na zdravie zamestnancov v
súvislosti s prácou.
II.
Ďalšie povinnosti zamestnávateľa
súvisiace s ochranou zdravia pri práci určuje zákon v § 30. Za zamestnávateľa
zákon považuje právnickú osobu alebo fyzickú osobu, ktorá zamestnáva aspoň
jednu fyzickú osobu v pracovnoprávnom vzťahu, a ak to ustanovuje osobitný
predpis, aj v obdobných pracovných vzťahoch, ako aj právnická osoba a fyzická
osoba, u ktorej sa uskutočňuje praktické vyučovanie žiakov a študentov. Podľa
§ 30 zákona je zamestnávateľ povinný:
a) zabezpečiť opatrenia, ktoré znížia
expozíciu zamestnancov a obyvateľov fyzikálnym, chemickým, biologickým a iným
faktorom práce a pracovného prostredia na najnižšiu dosiahnuteľnú úroveň,
najmenej však na úroveň limitov ustanovených osobitnými predpismi,
b) zabezpečiť pre svojich zamestnancov
posudzovanie zdravotnej spôsobilosti na prácu,
c) predložiť lekárovi pracovnej zdravotnej
služby zoznam zamestnancov, ktorí sa podrobia lekárskej preventívnej
prehliadke; v zozname zamestnancov sa uvádza meno a priezvisko zamestnanca,
dátum narodenia, názov pracoviska, druh práce, dĺžka expozície, faktory práce a
pracovného prostredia a výsledky posúdenia zdravotných rizík,
d) uchovávať záznamy o výsledkoch lekárskej
preventívnej prehliadky vo vzťahu k práci zamestnancov vykonávajúcich rizikové
práce 20 rokov od skončenia práce,
e) predkladať regionálnemu úradu verejného
zdravotníctva návrhy na zaradenie pracovných činností do kategórie rizikových
prác,
f) oznamovať regionálnemu úradu verejného
zdravotníctva všetky informácie súvisiace so zmenami zdravotného stavu
zamestnancov vo vzťahu k práci vrátane tých, ktoré môžu znamenať ohrozenie
verejného zdravia.
Posudzovanie zdravotnej spôsobilosti na
prácu sa vykonáva na základe
výsledkov lekárskych preventívnych prehliadok vo vzťahu k práci a výsledkov
hodnotenia rizika z expozície faktorom práce a pracovného prostredia
zamestnanca alebo osoby, ktoré vykonávajú práce zaradené do prvej, druhej,
tretej a štvrtej kategórie.
Lekárske preventívne prehliadky vo vzťahu k
práci vykonávajú lekári pracovnej zdravotnej služby u zamestnancov
a) pred nástupom do práce,
b) v súvislosti s výkonom práce,
c) pred zmenou pracovného zaradenia,
d) pri skončení pracovného pomeru zo
zdravotných dôvodov,
e) po skončení pracovného pomeru.
Lekárske preventívne prehliadky vo vzťahu k
práci podľa písm. b) (v súvislosti s
výkonom práce) vykonávajú lekári pracovnej zdravotnej služby
a) jedenkrát za rok pri práci zaradenej do
tretej a štvrtej kategórie a u pracovníkov kategórie A,
b) jedenkrát za tri roky pri práci zaradenej
do druhej kategórie.
Lekárske preventívne prehliadky vo vzťahu k
práci podľa písm. e) (po skončení
pracovného pomeru) vykonávajú lekári pracovnej zdravotnej služby raz za tri
roky pri prácach s rizikovými faktormi s neskorými následkami na zdravie,
zaradených do tretej a štvrtej kategórie.
Lekárske preventívne prehliadky vykonávajú u
zamestnancov, ktorí vykonávajú práce zaradené do prvej, druhej, tretej a
štvrtej kategórie lekári pracovnej zdravotnej služby so špecializáciou v
špecializačnom odbore:
pracovné lekárstvo,
klinické pracovné lekárstvo a klinická
toxikológia a
služby zdravia pri práci.
U zamestnancov, ktorí vykonávajú práce zaradené
do prvej a druhej kategórie, môžu vykonávať lekárske preventívne
prehliadky vo vzťahu k práci aj lekári pracovnej zdravotnej služby so
špecializáciou v špecializačnom odbore :
- všeobecné lekárstvo.
Lekárske preventívne prehliadky vo vzťahu k
práci u tehotných žien, matiek do konca deviateho mesiaca po pôrode a
dojčiacich žien vykonáva lekár so špecializáciou v špecializačnom odbore:
gynekológia a pôrodníctvo.
Lekársku preventívnu prehliadku vo vzťahu k
práci u mladistvých pred nástupom do práce vykonáva lekár so
špecializáciou v špecializačnom odbore:
všeobecná starostlivosť o deti a dorast.
Na požiadanie lekára pracovnej zdravotnej služby
vykonávajú ďalšie doplnkové preventívne vyšetrenia aj iní lekári príslušných
špecializácií.
Náklady, ktoré vznikli v súvislosti s
posudzovaním zdravotnej spôsobilosti na prácu, uhrádza zamestnávateľ.
Do príslušných kategórií sa zaraďujú práce zamestnancov podľa úrovne a
charakteru faktorov práce a pracovného prostredia, ktoré môžu ovplyvniť zdravie
zamestnancov, hodnotenia zdravotných rizík a na základe zmien zdravotného stavu
zamestnancov, pričom kategórie sú 4, pričom zákon v § 31 bližšie
špecifikuje ako sa zamestnanci zaraďujú do jednotlivých kategórií.
V súvislosti s hodnotením zdravotných rizík a kategorizáciou
prác je zamestnávateľ v zmysle zákona povinný:
a) bezodkladne oznámiť regionálnemu
úradu verejného zdravotníctva každú zmenu podmienok výkonu práce, ktorá
by mohla mať vplyv na jej zaradenie do príslušnej kategórie,
b) viesť a uchovávať evidenciu o
každom zamestnancovi, ktorý vykonáva rizikovú prácu,
c) vypracovať a predložiť každoročne k 31.
decembru regionálnemu úradu verejného zdravotníctva informáciu o
výsledkoch hodnotenia zdravotných rizík a opatreniach vykonaných na ich
zníženie alebo odstránenie na pracoviskách, na ktorých zamestnanci vykonávajú
rizikové práce.
V prípade nesplnenia si uvedených povinností
vyplývajúcich zo zákona sa fyzická osoba- podnikateľ alebo právnická osoba
dopustí správneho deliktu na úseku verejného zdravotníctva, za ktoré
hrozí im hrozí pokuta vo výške od 50.000,- Sk do 1.000.000,- Sk, pričom
pri opakovanom porušení možno pokutu zvýšiť až na dvojnásobok.
III.
Vyhláška č. 458/2006 Z.z. (ďalej len „vyhláška“)
určuje podrobnosti o rozsahu a náplni výkonu PZS a o zložení tímu odborníkov a
požiadavkách na ich odbornú spôsobilosť. V zmysle tejto vyhlášky tvoria tím
odborníkov pracovnej zdravotnej služby s ohľadom na pracovné podmienky u
zamestnávateľa :
a) lekár so špecializáciou v
špecializačnom odbore
1. pracovné lekárstvo alebo
2. služby zdravia pri práci,
b) asistent po získaní
1. vysokoškolského vzdelania v odbore verejné
zdravotníctvo alebo
2. vyššieho odborného vzdelania v odbore
diplomovaný asistent hygieny a epidemiológie so špecializáciou v špecializačnom
odbore zdravie pri práci,
c) sestra,
d) iný zdravotnícky pracovník so
špecializáciou v špecializačnom odbore
1. hygiena pracovných podmienok,
2. vyšetrovacie metódy v preventívnom pracovnom
lekárstve a toxikológii alebo
3. ergonomika a rehabilitačné inžinierstvo,
e) iný zdravotnícky pracovník po získaní
vysokoškolského vzdelania v odbore psychológia so špecializáciou v
špecializačnom odbore pracovná a organizačná psychológia.
Tím odborníkov pracovnej zdravotnej služby môžu
tvoriť aj ďalší zdravotnícki pracovníci podľa charakteru zdravotných rizík
pri práci.
Minimálne zloženie tímu odborníkov pracovnej zdravotnej služby je :
lekár
so špecializáciou v špecializačnom odbore pracovné lekárstvo alebo služby
zdravia pri práci alebo § lekár, ktorý získal špecializáciu podľa
predpisov účinných do 31.12.2004 v špecializačnom odbore hygiena práce a
pracovné lekárstvo, klinické pracovné lekárstvo a klinická toxikológia alebo
preventívne pracovné lekárstvo a toxikológia (ten je zároveň aj vedúcim tímu),
asistent a
sestra, ak táto vyhláška neustanovuje inak.
Minimálne zloženie tímu odborníkov pracovnej zdravotnej služby môže byť do
31. decembra 2011 lekár podľa predcházajúceho odseku a sestra.
V tíme odborníkov pracovnej zdravotnej služby
môže plniť úlohy aj lekár so špecializáciou v špecializačnom odbore všeobecné
lekárstvo prvého stupňa. Takýto lekár môže plniť úlohy v tíme odborníkov
pracovnej zdravotnej služby pre zamestnancov, ktorí nevykonávajú rizikové práce
(práce zaradené do III. a IV. kategórie) a to len pod odborným dohľadom lekára
so špecializáciou uvedenou v ustanovení o minimálnom zložení tímu odborníkov
PZS.
Vyhláška určuje minimálne zloženie tímu
odborníkov PZS, pričom do 31.12.2011 ustanovuje výnimku. V tíme odborníkov môže
vykonávať určité činnosti aj lekár so špecializáciou v špecializačnom odbore
všeobecné lekárstvo prvého stupňa, avšak len pod dohľadom lekára so
špecializáciou určenou pre vedúceho tímu.
JUDr. Ondrej Škodler